الأربعاء، 9 مارس، 2011

حكم جلوس العروس في كوشة الفرح Ruling on the bride sitting on a dais


حكم جلوس العروس في كوشة الفرح 

عن كوشة الفرح التي توضع فيها العروس وهى عبارة عن منصة أو مثل المسرح يعلو الناس الحضور حتى تكون العروسة واضحة الرؤية لجميع الحضور فهل في هذا نوع من التكبر علما بأن بعض صديقات العروسة يجلسن بجوارها أفيدونا أفادكم الله.
الحمد لله
المنصة ( الكوشة ) التي تجلس عليها العروس أمر معروف من قديم .
قال في المصباح المنير(ص 608) : ( ونصَّ النساء العروس نصا : رفعنها على المِنصة وهي الكرسي الذي تقف عليه في جلائها ( يعني في زينتها ) انتهى.
وقال في شرح الكوكب المنير (3/478) : ( فالنص لغة : الكشف والظهور . ومنه : نصت الظبية رأسها : أي رفعته وأظهرته ومنه : منصة العروس )
ولا حرج في جلوس العروس على المِنصّة ، بشرط أن يكون ذلك مستورا عن أعين الرجال الأجانب ، ولا يعد هذا من التكبر، بل الغرض كما ذكرتِ هو أن يراها الجميع . 

وينبغي هنا التنبيه على ما يحصل في بعض المجتمعات من منكرات في هذا الشأن ، حيث يجلس الزوج مع زوجته في تلك المنصة ، وهي في أتم زينتها ، ويكون ذلك أمام الرجال والنساء . أو يدخل الزوج ويجلس مع زوجته على المنصة ومعهما النساء الأجنبيات عنه في كامل زينتهن . 

قال علماء اللجنة الدائمة : ( ظهور الزوج على المنصة بجوار زوجته أمام النساء الأجنبيات عنه اللاتي حضرن حفل الزواج ، وهو يشاهدهن وهن يشاهدنه ، وكل متجمل أتم التجميل ، وفي أتم زينته ـ لا يجوز ، بل هو منكر يجب إنكاره ). فتاوى اللجنة الدائمة 19/120
والله أعلم .

الإسلام سؤال وجواب
 
 
__________________ 
Ruling on the bride sitting on a dais



My question is about the dais on which the bride is placed, which is a kind of platform or stage which is on a higher level than the people who are present, so that the bride may be easily seen by all the people present. Is this a kind of arrogance, knowing that some of the friends of the bride sit with her? 
 Please advise us, may Allaah reward you with good.
Praise be to Allaah.   
 
The dais on which the bride sits is something that has been well known from ancient times and is mentioned in several classical texts. 

There is nothing wrong with the bride sitting on a dais, subject to the condition that it be screened from the gaze of non-mahram men. This is not regarded as a kind of arrogance, rather the aim, as you stated, is for everyone to be able to see her. 

Here we should point out the evils that happen in some societies on such occasions, where the husband sits with his wife on this dais when she is wearing all her finery, in front of both men and women, or the husband comes in and sits with his wife on the dais when there are women present who are not his mahrams, wearing all their adornments. 

The scholars of the Standing Committee said:  

For the husband to appear on the dais in front of women who are not his mahrams and who are present at the wedding party, where he can see them and they can see him, and they are wearing all their adornments and he is wearing all his finery, is not permissible, rather it is an evil action which must be denounced. 

Fataawa al-Lajnah al-Daa’imah, 19/120. 

And Allaah knows best.

Islam Q&A