الخميس، 3 مارس، 2011

تعريف الحديث الغريب Definition of a ghareeb hadeeth



تعريف الحديث الغريب


السؤال: ما هو الحديث الغريب ..أفيدونا جزاكم الله خيرا .
الجواب :
الحمد لله
الحديث الغريب هو الذي وقع فيه وجه من وجوه التفرد .



ووجوه التفرد كثيرة ، أهمها وجهان : 

1- تفرد مطلق : وهو أن ينفرد راو معين – في أي طبقة من طبقات السند – برواية هذا الحديث ، ولا يشاركه فيها أحد ، فيكون الحديث الغريب حينئذ هو : الحديث الذي لا يُعرف عن النبي صلى الله عليه وسلم إلا بإسناد واحد .  

مثاله : حديث : ( إنما الأعمال بالنيات ) هذا الحديث ليس له إلا إسناد واحد مستقيم ، يرويه يحيى بن سعيد الأنصاري ، عن محمد بن إبراهيم التيمي ، عن علقمة بن وقاص الليثي ، عن عمر بن الخطاب .

2- تفرد نسبي : هو أن يتفرد أحد الرواة برواية حديث معين عن شيخه ، ولا يشاركه في الرواية عن شيخه أحد ، رغم أن الحديث مروي من طرق عدة ، وأن هذا الشيخ قد تابعه كثيرون ، غير أن تلاميذ هذا الشيخ لم يرو أحد منهم الحديث عنه إلا راو واحد .

ومن مثاله : ما رواه عيسى بن موسى غُنْجارٌ ، عن أبي حمزة السكري ، عن الأعمش ، عن أبي أيوب السَّختياني ، عن محمد بن سيرين ، عن أبي هريرة ، قال : قال النبي صلى الله عليه وسلم : ( لا تسموا العنب الكرْم )
قال الطبراني : لم يرو هذا الحديث عن الأعمش إلا أبو حمزة السكري .

فانظر كيف تفرد أبو حمزة السكري برواية هذا الحديث عن الأعمش ، فكان تفرده بالنسبة لشيخه الأعمش ، وليس تفردا مطلقا ، فقد روي الحديث من طرق كثيرة عن جماعة من الصحابة .
  

والله أعلم .


الإسلام سؤال وجواب


*.*.*.*.*.*.*.*.*


Definition of a ghareeb hadeeth


What is a ghareeb hadeeth? Please advise us, may Allah reward you with good.
Praise be to Allaah.
A ghareeb hadeeth is one in which there is some kind of uniqueness. There are many kinds of uniqueness, the most 

important of which are two: 

1 - Absolute uniqueness, which is where a particular narrator - at any stage of the isnaad - is the only one who narrated this hadeeth, and no one else narrated it alongside him. So in this case the ghareeb hadeeth is one which is only known to be narrated from the Prophet with one isnaad. 

An example of this is the hadeeth “Actions are but by intentions.” This hadeeth has only one proper isnaad. It was narrated by Yahya ibn Sa‘eed al-Ansaari, from Muhammad ibn Ibraaheem al-Taymi, from ‘Ilqimah ibn Waqqaas al-Laythi, from ‘Umar ibn al-Khattaab. 

2 - Relative uniqueness, which means that one of the narrators of a particular hadeeth was the only one to narrate it from his shaykh, and no one else narrated it from his shaykh, even though the hadeeth was narrated via a number of isnaads, but none of his students narrated the hadeeth from him except one narrator.  

An example of this is the hadeeth narrated by ‘Eesa ibn Moosa Ghunjaar, from Abu Hamzah al-Sukkari, from al-A‘mash, from Abu Ayyoob al-Sakhtiyaani, from Muhammad ibn Sireen, from Abu Hurayrah, who said: The Prophet (blessings and peace of Allah be upon him) said: “Do not call grapes al-karm.” 

Al-Tabaraani said: No one narrated this hadeeth from al-A‘mash except Abu Hamzah al-Sukkari. 

See how Abu Hamzah al-Sukkari was the only one who narrated this hadeeth from al-A‘mash, so his uniqueness is in relation to his shaykh al-A‘mash, but it is not absolute uniqueness, as the hadeeth was narrated via many isnaads from a number of the Sahaabah. 

And Allah knows best.

Islam Q&A