من تجاوز الميقات ونسي أن يحرم وجب عليه الرجوع إلى ميقاته
The one who passes the miqaat and forgets to enter ihram has to go back to his miqaat
شخص ذهب للعمرة بالطائرة وأعلن قائد الطائرة أن محاذاة الميقات ستكون بعد ثلث ساعة ولكنه نام ولم يستيقظ إلا في المطار فذهب إلى السيل وأحرم من هناك وأتى بعمرته فهل عليه شيء أم لا ؟
الحمد لله
"إذا كان هذا من أهل الرياض وذهب إلى السيل وأحرم فلا شيء عليه ؛ لأنه أحرم من ميقاته ، وأما إذا كان جاء من المدينة فالواجب أن يذهب إلى ميقات أهل المدينة ويحرم منه ، فإن أحرم من السيل فعليه فدية ؛ لأن النبي صلى الله عليه وسلم لما وقت المواقيت قال : (هن لهن ولمن أتى عليهن من غير أهلهن) فتجاوز ميقات أهل المدينة لمن مر به من غيرهم ، كتجاوز أهل نجد ميقات أهل نجد وهم لم يحرموا" انتهى .
"مجموع فتاوى ابن عثيمين" (21/309) .
"إذا كان هذا من أهل الرياض وذهب إلى السيل وأحرم فلا شيء عليه ؛ لأنه أحرم من ميقاته ، وأما إذا كان جاء من المدينة فالواجب أن يذهب إلى ميقات أهل المدينة ويحرم منه ، فإن أحرم من السيل فعليه فدية ؛ لأن النبي صلى الله عليه وسلم لما وقت المواقيت قال : (هن لهن ولمن أتى عليهن من غير أهلهن) فتجاوز ميقات أهل المدينة لمن مر به من غيرهم ، كتجاوز أهل نجد ميقات أهل نجد وهم لم يحرموا" انتهى .
"مجموع فتاوى ابن عثيمين" (21/309) .
الإسلام سؤال وجواب
____________________
The one who passes the miqaat and forgets to enter ihram has to go back to his miqaat
Someone went for ‘Umrah by plane and the captain of the plane announced that they would be in line with the miqaat after twenty minutes, but he fell asleep and did not wake up until he reached the airport. Then he went to as-Sayl and entered ihram from there, and he did his ‘Umrah. Does he have to do anything or not?.
Praise be to Allaah.
If this man was one of the people of Riyadh and he went to as-Sayl and entered ihram from there, he does not have to do anything because he entered ihram from his miqaat. But if he came from Madinah, he should have gone to the miqaat of the people of Madinah and entered ihram from there, and if he entered ihram from as-Sayl, then he has to offer a ransom (fidyah), because when the Prophet (blessings and peace of Allah be upon him) defined the miqaats, he said: “They are for them and for anyone who comes to them who is not of their people.” Passing the miqaat of the people of Madinah, for one who passes by it who is not one of them, is like the people of Najd passing the miqaat of the people of Najd when they did not enter ihram. End quote.
Majmoo‘ Fataawa Ibn ‘Uthaymeen, 21/309