الخميس، 20 يناير، 2011

المراد بصلاة الشفع والوتر

المراد بصلاة الشفع والوتر    


من المتداول أن من السنن المؤكدة الشفع والوتر . فهل هناك حديث عن صلاة الشفع ؟.

الجواب 

الحمد لله
الشفع في اللغة هو الزوج ( أي العدد الزوجي ) ، عكس الوتر الذي هو الفرد ،

والسنن الثابتة بعد صلاة العشاء ثلاثة : 

1- سنة العشاء البعدية : وهي ركعتان . 

2- قيام الليل ، فيصلي ما شاء ركعتين ركعتين . 

3- الوتر ، فله أن يوتر بركعة واحدة ، أو ثلاث أو خمس أو سبع أو تسع . 

انظر جواب السؤال (46544) . 

وإذا اختار أن يوتر بثلاث فإما أن يصليها متصلة بتشهد واحد ، وإما أن يصلي ركعتين ثم يسلم ثم يصلي ركعة واحدة . 

وقد ذهب جماعة من أهل العلم إلى أن أدنى الكمال الوتر أن يوتر الإنسان بثلاث ركعات ، سواء فعلها متصلة أو منفصلة ، قال الشيخ ابن عثيمين رحمه الله : " أدنى الكمال في الوتر أن يصلي ركعتين ويسلم ، ثم يأتي بواحدة ويسلم . ويجوز أن يجعلها بسلام واحد ، لكن بتشهد واحد لا بتشهدين ؛ لأنه لو جعلها بتشهدين لأشبهت صلاة المغرب ، وقد نهى النبي صلى الله عليه وسلم أن تُشبّه بصلاة المغرب " انتهى من "الشرح الممتع" (4/21) . 

وروى ابن حبان (2435) عن ابن عمر رضي الله عنهما أنه كان يفصل بين شفعه ووتره بتسليمة ، وأخبر أن النبي صلى الله عليه وسلم كان يفعل ذلك .
قال الحافظ في الفتح (2/482) : إسناده قوي . 

وهذا الحديث يدل على أن المراد بالشفع الركعتان قبل ركعة الوتر . 

قال الشيخ الألباني رحمه الله في رسالته " صلاة التراويح " بعد أن ذكر صفات صلاة الوتر المتنوعة الواردة في السنة :
" ويتلخص فمن كل ما سبق أن الإيتار بأي نوع من هذه الأنواع المتقدمة جائز حسن ، وأن الإيثار بثلاث بتشهدين كصلاة المغرب لم يأت فيه حديث صحيح صريح ، بل هو لا يخلو من كراهة ، ولذلك نختار أن لا يقعد بين الشفع والوتر ، وإذا قعد سَلَّم ، وهذا هو الأفضل " انتهى . 

وبعض الناس يظن أن الشفع هو سنة العشاء البعدية ، وليس الأمر كذلك . 

جاء في "فتاوى اللجنة الدئمة" (7/255) : 

" سنة العشاء البعدية وهي ركعتان ، خلاف الشفع والوتر

انتهى . 

والله أعلم .

الإسلام سؤال وجواب

______________________

What is meant by even-numbered and odd-numbered prayers
 
It is well known that the Sunnah mu’akkadah (confirmed Sunnah) prayers include both even-numbered (al-shaf’) and odd-numbered (al-witr). Is there a hadeeth which speaks of the even-numbered prayers?.


Praise be to Allaah. 
 
Shaf’ in Arabic refers to pairs or even numbers, and is the opposite of witr which means odd-numbered. The proven Sunnah prayers that are to be offered after ‘Isha’ prayer are of three types: 
1-     The Sunnah prayer after ‘Isha’ – two rak’ahs
2-     Qiyaam al-layl, during which one may pray however many rak’ahs one wishes, two by two.
3-     Witr – which may be offered with one rak'ah or with three, five, seven or nine. 
See the answer to question no. 46544 
If a person chooses to pray Witr with three rak'ahs, he may either pray them one after another with one tashahhud, or he may pray two rak’ahs then say the salaam, then pray one rak’ah. 
The majority of scholars are of the view that the least proper form of Witr is to pray three rak’ahs, whether one does that joined together or separately. Shaykh Ibn ‘Uthaymeen (may Allaah have mercy on him) said: “The least perfect of Witr is to pray two rak’ahs and say the salaam, then perform one rak'ah and say the salaam. It is permissible to do it with one salaam, but with one tashahhud and not two, because if you do it with two tashahhuds it will resemble Maghrib prayer, and the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) forbade making it resemble Maghrib prayer. End quote from al-Sharh al-Mumti’, 4/21 
Ibn Hibbaan (2435) narrated from Ibn ‘Umar (may Allaah be pleased with them) that he used to separate between his even-numbered prayer (shaf’) and odd-numbered prayer (witr) with a tasleem, and he said that the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) used to do that. Al-Haafiz said in al-Fath (2/482): its isnaad is qawiy (strong) 
This hadeeth indicates that what is meant by al-shaf’ is two rak'ahs before the one rak'ah of witr.
Shaykh al-Albaani (may Allaah have mercy on him) said in his essay on Taraweeh prayer, after describing the various characteristics of Witr prayer that are narrated in the Sunnah: 
To sum up: from the above we see that praying Witr in any of these ways is permissible. Praying three rak'ahs with two tashahhuds like Maghrib prayer is not mentioned in any saheeh hadeeth, rather it is makrooh. Hence our view is that one should not sit between the two rak’ahs and the one rak'ah; if a person sits he should say the salaam. This is better. End quote. 
Some people think that al-shaf’ refers to the Sunnah prayer that follows ‘Isha’, but that is not correct.
It says in Fataawa al-Lajnah al-Daa’imah (7/255): 
The Sunnah prayer that comes after ‘Isha’ is two rak’ahs, unlike al-shaf’ and al-witr. End quote. 
And Allaah knows best.

Islam Q&A