الجمعة، 7 يناير 2011

e- حديث (كل أمرٍ لا يبدأ فيه بذكر الله فهو أبتر)


حديث "كل أمرٍ لا يبدأ فيه بذكر الله فهو أبتر"

بسم الله والحمد لله والصلاة والسلام على سيد ولد آدم 
هناك فرق بين صحة المعنى وصحة النسبة

فبعض الأحاديث تصح معناها وحكمها لكن لاتصح نسبتها لرسول الله صلى الله عليه وسلم 
وفي هذا الحال لابد من اعتقاد رد الرواية وعدم التحديث بها والاستشهاد بها على أنها حق 
ومثال ذلك 
حديث (كل أمرٍ لا يبدأ فيه بذكر الله فهو أبتر)
ونعيش مع هذه الشذرات الحديثية 

حديث (كل أمرٍ لا يبدأ فيه بذكر الله فهو أبتر)
السؤال : هل يمكنك أن تصحح لي الروايات التالية مع ذكر التخريج والتحقيق لهذه الأحاديث ، وأرجو أيضا أن تذكروا رأي أقدم المحدثين ورأي الشيخ الألباني ، وإذا كان لديكم حديث مشابه لهذه الأحاديث أرجو أن تفيدوني به . ابن حبان روى أن النبي صلى الله عليه وسلم قال : ( كل أمر ذي بال لا يبدأ باسم الله الرحمن الرحيم فهو أبتر ) . وروى أحمد قائلا : ( كل أمر لا يبدأ باسم الله الرحمن الرحيم فهو أبتر ) . ويروي الدارقطني عن أبي هريرة : ( كل أمر لا يبدأ باسم الله الرحمن الرحيم فهو أبتر ) . وروى ابن حجر في فتح الباري والسيوطي في الدر المنثور : ( كل أمر ذي بال لا يبدأ باسم الله الرحمن الرحيم فهو أقطع ) .

الجواب :
الحمد لله
الحديث المقصود في السؤال هو حديث أَبِي هُرَيْرَةَ رضي الله عنه قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : (كُلُّ كَلَامٍ أَوْ أَمْرٍ ذِي بَالٍ لَا يُفْتَحُ بِذِكْرِ اللهِ فَهُوَ أَبْتَرُ - أَوْ قَالَ : أَقْطَعُ -) وقد روي الحديث بألفاظ أخرى نحو هذا .
رواه الإمام أحمد في " المسند " (14/329) طبعة مؤسسة الرسالة ، وآخرون كثيرون من أصحاب السنن والمسانيد .
وفيه علتان :
العلة الأولى : ضعف قرة بن عبد الرحمن ، قال أحمد بن حنبل : منكر الحديث جدا . وقال يحيى بن معين : ضعيف الحديث . وقال أبو زرعة : الأحاديث التى يرويها مناكير .
 انظر: "تهذيب التهذيب" (8/373) .
العلة الثانية : أنه قد رجح بعض أهل العلم أن الصواب فيه : عن الزهري مرسلا ، ـ والمرسل من أقسام الحديث الضعيف ـ .
فقد أخرجه النسائي في "عمل اليوم والليلة" (495 ، 497) عن الزهري ، قال : قال رسول الله صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، فذكره .
قال الدارقطني رحمه الله :
" والصحيح عن الزهري المرسل " انتهى.
" العلل " (8/30) .
وضعفه الزيلعي في " تخريج الكشاف " (1/24) ، وضعفه الشيخ الألباني في " إرواء الغليل " (1/29-32)، كما ضعفه المحققون في طبعة مؤسسة الرسالة .
وقد حَسَّن الحديث أو صححه جماعة من العلماء ، فقد حسنه النووي وابن حجر ، وصححه ابن دقيق العبد وابن الملقن .
وسئل عنه الشيخ ابن باز رحمه الله فقال :
"جاء هذا الحديث من طريقين أو أكثر عند ابن حبان وغيره ، وقد ضعفه بعض أهل العلم ، والأقرب أنه من باب الحسن لغيره" انتهى .
"مجموع فتاوى ابن باز" (25/135) .
والحديث معناه مقبول ومعمول به ، فقد افتتح الله تعالى كتابه بالبسملة ، وافتتح سليمان عليه السلام كتابه إلى ملكة سبأ بالبسملة ، قال تعالى: (إِنَّهُ مِنْ سُلَيْمَانَ وَإِنَّهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ) النمل/30 ، وافتتح النبي صلى الله عليه وسلم كتابه إلى هرقل بالبسملة ، وكان صلى الله عليه وسلم يفتتح خطبه بحمد الله والثناء عليه .
وقد ذهب أكثر الفقهاء إلى مشروعية البسملة واستحبابها عند الأمور المهمة .
جاء في الموسوعة الفقهية (8/92) :
"اتفق أكثر الفقهاء على أن التسمية مشروعة لكل أمر ذي بال ، عبادة أو غيرها" انتهى .
والله أعلم .


الإسلام سؤال وجواب


 ______________________

The hadeeth: “Every matter that does not start with remembrance of Allah is incomplete”
 
Can you please tell me the correct transmiters and the correct text on the narrations mentioned below (mentioned only roughly), as well as the takhrij and the tahkik on these ahadith and please do mention also the verdict of the muhadiths of old on them as well as the verdict of sheikh Albani. Also if you have more ahadith similar to these please do quote them. Jazakallahu khayran.
Ibn Hibban with two chains narrates that the messenger said: "Every important matter that does not begin with in the Name of Allah, the most Gracious the most Merciful is not complete.
Abu Dawud, Ibn Majah and Ibn Hibban from Kurrah ibn Abdurrahman from Zuhri from Abu Salamah from Abu Huraira from the prophet that he said: " Every important matter that does not begin with praise be to Allah or with thanking Allah is incomplete.
Ahmad narrated: " Every important matter that does not begin with mentioning the name of Allah, is considered incomplete".
Darakutni from Abu Huraira that: " Every important matter that does not begin with the name of Allah is incomplete".
Ibn Hajar in "Fathul-Bari" and Sujuti in "Ed-Darul-Manthur" narrated: " Every important matter that does not begin with the name of Allah is considered deprived".

Praise be to Allaah.
The hadeeth referred to in the question is the hadeeth of Abu Hurayrah (may Allah be pleased with him) who said: The Messenger of Allah (blessings and peace of Allah be upon him) said: “Every important word or matter that does not being with remembrance of Allah is maimed.”
And the hadeeth with narrated in other, similar versions. 
It was narrated by Imam Ahmad in al-Musnad (14/329) [Mu’sasat al-Risaalah edn.] and by many other authors of Sunans and Musnads. 
There are two things wrong with it: 
1.
The weakness of Qurrah ibn ‘Abd al-Rahmaan. Ahmad ibn Hanbal said: He is munkar al-hadeeth jiddan (i.e., a very weak narrator). Yahya ibn Ma‘een said: [He is] da‘eef al-hadeeth. Abu Zar‘ah said: The hadeeths that he narrates are munkar.
 See: Tahdheeb al-Tahdheeb, 8/373 
2.
Some of the scholars think it more likely that the correct view concerning it is that in the report from al-Zuhri it is mursal, and mursal is one of the categories of da‘eef (weak) hadeeths. 
It was narrated by al-Nasaa’i in ‘Aml al-Yawm wa’l-Layla (495, 497) from al-Zuhri. He said: The Messenger of Allah (blessings and peace of Allah be upon him) said:… and he narrated it. 

Al-Daaraqutni (may Allah have mercy on him) said: 
The correct view is that saheeh reports from al-Zuhri are mursal. End quote. 
Al-‘Ilal, 8/30 
It was also classed as da‘eef by al-Zayla‘i in Takhreej al-Kashshaaf, 1/24 and by Shaykh al-Albaani in Irwa’ al-Ghaleel (1/29-32). And it was classed as da‘eef by the commentators on the Mu’sasat al-Risaalah edition [of Musnad Ahmad]. 

The hadeeth was classed as hasan or saheeh by a number of scholars. It was classed as hasan by al-Nawawi and Ibn Hajar, and it was classed as saheeh by Ibn Daqeeq al-‘Eid and Ibn Mulqin. 
Shaykh Ibn Baaz (may Allah have mercy on him) was asked about it and said: 
This hadeeth was narrated via two or more isnaads by Ibn Hibbaan and others. Some scholars classed it as da‘eef, but it is more likely to be hasan because of corroborating evidence (hasan li ghayrihi). End quote. 
Majmoo‘ Fataawa Ibn Baaz (25/135) 
The meaning of the hadeeth is acceptable and applicable. Allah opens His Book with the Basmalah, and Sulaymaan (peace be upon him) opened his letter to the Queen of Sheba (Saba’) with the Basmalah. Allah says (interpretation of the meaning): “Verily, it is from Sulaymaan (Solomon), and verily, it (reads): In the Name of Allaah, the Most Gracious, the Most Merciful” [al-Naml 27:30]. The Prophet (blessings and peace of Allah be upon him) opened his letter to Heraclius with the Basmalah, and he used to start his khutbahs with praise and glorification of Allah. 
Most of the fuqaha’ are of the view that it is prescribed and mustahabb to say the Basmalah when starting important things. 
It says in al-Mawsoo‘ah al-Fiqhiyyah (8/92): 
Most of the fuqaha’ are agreed that saying the name of Allah is prescribed for all things of importance, both acts of worship and other things. End quote. 
And Allah knows best.

Islam Q&A