السبت، 1 يناير 2011

صلاتها بلباس يكشف لون البشرة


صلاتها بلباس يكشف لون البشرة عند الوقوف في ضوء الشمس
 
السؤال: أنا ملتزمة وفي البيت أحرص على أن يكون لباسي مع أسرتي محتشماً ولكن الفستان الذي كنت أرتديه يظهر صفات الجسم في ضوء الشمس فقط ولكن غيره لا وكنت أصلي به ولمدة طويلة جداً تقريباً السنة ثم أخبروني أن صلاتي كانت باطلة ولا تقبل لأن الفستان هذا لا يجوز الصلاة به فكيف أقضي الصلاة الفائتة ؟ وهل يجوز لي أن أخصص الوقت ما بين صلاة العصر والمغرب لقضاء هذه الصلوات لأنه الوقت الوحيد الفارغ لي من أوقاتي اليومية حالياً.
الجواب :
الحمد لله
الواجب ستر العورة أثناء الصلاة ، بما لا يشف عن لون الجسم .
وعورة المرأة في الصلاة جميع بدنها عدا الوجه والكفين . وينظر جواب السؤال رقم (1046) . 

وإذا كان الثوب خفيفا يظهر من ورائه لون البشرة من بياض أو حمرة ، لم يعتبر ساترا ولا تصح به الصلاة .
 
وأما إذا كان خفيفا لكنه لا يبين لون الجلد ، فلا حرج من الصلاة فيه . وكذلك لو كان لا يشف عما تحته إلا إذا كان الإنسان في مقابل الشمس ، وكانت الصلاة في غير محل الشمس ، فلا يضر ذلك ؛ لأن الصلاة حصلت مع الستر .
وهذا يدل على خفة الثوب فقط ، لا على أنه شفاف يظهر لون ما تحته .
 
قال ابن قدامة رحمه الله : " الواجب الستر بما يستر لون البشرة ، فإن كان خفيفاً يبين لون الجلد من ورائه ، فيُعلم بياضه أو حمرته ، لم تجز الصلاة فيه ، لأن الستر لا يحصل بذلك ، وإن كان يستر لونها ، ويصف الخلقة ، جازت الصلاة ، لأن هذا لا يمكن التحرز منه" انتهى من "المغني" (1/337) .
 
وقال النووي في "المجموع" (3/176) : "قال أصحابنا : يجب الستر بما يحول بين الناظر ولون البشرة ، فلا يكفي ثوب رقيق يُشاهَد من ورائه سوادُ البشرة أو بياضُها " انتهى .
 
وصرح الشافعية بأن الثوب إن كان يشف عما تحته بواسطة الشمس أو النار فترى العورة عندئذ ، ولا ترى عند عدمهما ، أن ذلك لا يضر . وكذلك لا يضر كونه يرى ما تحته في حال التأمل فيه والنظر إليه من قرب .
ينظر : "حاشية تحفة المحتاج" (2/112) .
 
وعليه ؛ فصلاتك الماضية صحيحة ، ولا يلزمك إعادتها .
 
والله أعلم .
 
الإسلام سؤال وجواب



*.*.*.*.*.*.*.* 


Praying in clothes that show the colour of the skin when she stands in the sun
 
I am religiously committed and when I am at home I try to wear modest clothes with my family, but the dress I was wearing shows the shape of the body in the sunlight only, but not otherwise. I used to pray in it for a long time, nearly one year, then they told me that my prayers were invalid and would not be accepted, because it was not permissible to pray in this dress. How should I make up my past prayers? Is it permissible for me to set aside the time between ‘Asr and Maghrib to make up these prayers, because that is the only free time I have in the day?.

Praise be to Allaah. 
 
It is obligatory to cover the ‘awrah when praying, with something that does not show the colour of the body.

The ‘awrah of the woman whilst praying is all of her body except the face and hands. See the answer to question no. 1046

If the dress is light and shows the colour of the skin, white or red, underneath it, then it is not regarded as covering and it is not acceptable to pray in it. 

If it was light but did not show the colour of the skin, there is nothing wrong with praying in it. The same applies if it does not show what is under it except when you stand in the sun: if the prayer was not offered in a sunny place, then it does not matter, because the prayer was offered when you were covered. 

This only indicates that the dress is light, not that it is see-through and shows the colour of what is under it. 
Ibn Qudaamah (may Allah have mercy on him) said: What is required is wear something that conceals the colour of the skin. If it is light and shows the colour of the skin underneath it, and one can tell whether the skin is white or red, then it is not permissible to pray in it, because it does not cover properly. If it conceals the colour but shows the shape, it is permissible to pray in it, because this is something that cannot be avoided. End quote from al-Mughni, 1/337 

Al-Nawawi said in al-Majmoo‘ (3/176): Our companions said: It is essential to cover with something that will prevent the colour of the skin from being seen. It is not sufficient to wear a thin garment through which it may be seen whether the skin is dark or light. End quote.

The Shaafa‘is clearly stated that if (a garment) shows what is underneath it when there is sunshine or fire, and the ‘awrah can be seen in that case but not otherwise, then this does not matter. Similarly, it does not matter if what is underneath it can be seen when staring at it or looking at it from close up. 
See: Haashiyat Tuhfat al-Muhtaaj, 2/112 

Based on that, your past prayers were valid and you do not have to repeat them. 
And Allah knows best.

Islam Q&A