الاثنين، 27 ديسمبر 2010

بماذا يبدأ الدعاة في الدعوة إلى الله


بماذا يبدأ الدعاة في الدعوة إلى الله
تختلف الجماعات الإسلامية هنا في البدايات التي يجب على الدعاة البدء بها ، هل هي الجانب السياسي أو العقائدي أو الأخلاقي .. فما هي الأمور التي ترون أن يبدأ بها ؟.
يشرع البدء بالعقيدة كما بدء بها النبي صلى الله عليه وسلم وبدأت بها الرسل ، ولحديث معاذ : " إنك ستأتي أقواماً من أهل الكتاب ، فإذا جئتهم فادعهم أن يشهدوا أن لا إله إلا الله وأن محمداً رسول الله ، فإن هم أطاعوك بذلك فأخبرهم أن الله قد فرض عليهم خمس صلوات في كل يوم وليلة ، فإن هم أطاعوك بذلك فأخبرهم إن الله قد فرض عليهم صدقة تأخذ من أغنيائهم فترد على فقرائهم ، فإن هم أطاعوك بذلك فإياك وكرائم أموالهم ، واتق دعوة المظلوم فإنه ليس بينها وبين الله حجاب " ، إذا كان المدعوون كفاراً ، أما إذا كان المدعوون مسلمين فإنهم يبين لهم ما جهلوا من أحكام دينهم ، وما قصروا فيه ، ويعتنى بالأهم فالأهم .

من فتاوى اللجنة الدائمة 12 / 238.



*.*.*.*.*.*.*.*.*.* 



With what should the daa’iyah start calling people to Islam?
 
The Islamic groups here differ as to what the daa’iyahs should start with – should they start with the political aspects of Islam, or the beliefs, or the morals? What matters do you think we should start with?

Praise be to Allaah. 

It is prescribed to start with ‘aqeedah (belief, tenets of faith), as the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) and all the Messengers did, and because of the hadeeth of Mu’aah, [in which the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said to him, when he sent him to Yemen]:
"You will come to some of the people of the Book. When you reach them, invite them to testify that there is no god except Allaah and that Muhammad is His Messenger. If they obey you in that, then tell them that Allah has enjoined on them five prayers every day and night. If they obey you in that, then tell them that Allah has enjoined on them Sadaqah (i.e. Zakaah) to be taken from the rich among them and given to the poor among them. If they obey you in that, then exercise caution and do not take their best properties (as Zakaah). Fear the invocation (du’aa’) of the oppressed person, for there is no barrier between his invocation and Allaah.”
This is if the people who are being called are kaafirs (non-Muslims). If, however, the people who are being called are Muslims, then they should be taught about the aspects of their religion of which they are ignorant and where they are falling short, so you should start with the most important, then the next most important, and so on.

From Fataawaa al-Lajnah al-Daa’imah, 12/238



*.*.*.*.*.*.*.*.*.*

Par quoi les prédicateurs doivent-ils commencer leur action ?
 
Les communautés musulmanes connaissent des divergences quand  il s’agit de déterminer le point de commencement de la prédication. S’agit-il de l’aspect politique, de l’aspect dogmatique ou de l’aspect moral ? Quelles sont les affaires par lesquelles il doit commencer selon vous ?

Louange à Allah
La loi veut qu’il commence par le dogme conformément à la pratique du Prophète (bénédiction et salut soient sur lui) et à celle des messagers et compte tenu du hadith de Mu’adh : « Tu arriveras certes chez des gens du Livre. Une fois chez eux, invite-les à attester qu’il n’y a pas de dieu en dehors d’Allah et que Muhammad est le messager d’Allah. S’ils te suivent en cela, informe les qu’Allah leur a prescrit cinq prières quotidiennes. S’ils t’obéissent en cela, informe les qu’Allah leur a prescrit une aumône à prélever sur les riches au profit des pauvres. S’ils t’obéissent en cela, évitez de prendre la meilleure partie de leurs biens et méfiez-vous de la prière de la victime d’une injustice car aucune barrière ne sépare cette prière d’Allah ». Ceci s’applique au prédicateur ayant affaire à des mécréants. Si ses interlocuteurs sont des musulmans, il doit leur expliquer les enseignements de leur religion qu’ils ignorent et négligent, en abordant les sujets selon l’ordre de leur importance.

Extrait des avis de la Commission Permanente, 12/238.