الأحد، 26 ديسمبر 2010

حكم الشراء في أعياد الكفار للانتفاع بالتخفيضات



حكم شراء الملابس وغيرها في أعياد الكفار للانتفاع بتخفيضات الأسعار في موسم الكريسماس 
 
السؤال : في أستراليا تكون هناك خصومات كبيرة علي أشياء مثل الملابس والأثاث والإلكترونيات وهكذا. فهل يجوز أن أشتري لأحصل على هذا الخصم الكبير والذي لا يكون متاحا سوى في هذا الوقت من العام؟
 
الجواب :
الحمد لله
لا حرج في شراء الملابس والأثاث وغيرها في موسم أعياد الكفار كالكريسمس ، بشرط ألا يشتري الإنسان ما يستعان به على الاحتفال بالعيد أو التشبه بالكفار في عيدهم .
وقد سبق في جواب السؤال رقم (69558) أنه يجوز للمسلم فتح متجره في أيام أعياد الكفار ، بشرطين :
الأول : ألا يبيع لهم ما يستعملونه في المعصية أو يستعينون به على إقامة عيدهم .
والثاني : ألا يبيع للمسلمين ما يستعينون به على التشبه بالكفار في هذه الأعياد .
وشراء الإنسان ما يحتاجه من السلع أهون بكثير من البيع وفتح المتجر ، والأصل هو إباحة الشراء ، ووقوعه في وقت عيدهم لا يضر .
والله أعلم .


الإسلام سؤال وجواب
 

حكم فتح المحلات التجارية في يوم عيدٍ للكفار
السؤال: هل هناك أي محظور إذا فتح الفرد متجره أيام العيد ؟.
الحمد لله
أولا :
لا حرج على المسلم في فتح متجره أيام أعياد المسلمين ( عيدي الفطر والأضحى ) ، بشرط أن لا يبيع ما يستعين به بعض الناس على معصية الله تعالى .
ثانيا :
أما فتح المتجر في الأيام التي يتخذها غير المسلمين أعيادا ، كيوم الكريسمس ، ونحوه من أعياد اليهود أو البوذيين أو الهندوس ، فلا حرج في ذلك أيضا ، بشرط ألا يبيع لهم ما يستعينون به على معاصيهم ، كالأعلام والرايات ، والصور ، وبطاقات التهنئة ، والفوانيس ، والزهور ، والبيض الملوّن ، وكل ما يستعملونه لإقامة العيد .
وكذلك لا يبيع للمسلمين ما يستعينون به على التشبه بالكفار في أعيادهم .
والأصل في ذلك أن المسلم منهي عن فعل المعصية ، وعن الإعانة عليها ؛ لقوله تعالى : ( وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَلا تَعَاوَنُوا عَلَى الإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ ) المائدة/2 .
قال شيخ الإسلام ابن تيمية رحمه الله : " ولا يبيع المسلم ما يستعين به المسلمون على مشابهتهم في العيد ، من الطعام واللباس ونحو ذلك ؛ لأن في ذلك إعانة على المنكر " انتهى من "اقتضاء الصراط المستقيم" (2/520) .
وقال : " فأما بيع المسلمين لهم [أي للكفار] في أعيادهم ما يستعينون به على عيدهم من الطعام واللباس والريحان ونحو ذلك ، أو إهداء ذلك لهم ، فهذا فيه نوع إعانة على إقامة عيدهم المحرم " .
ونقل عن ابن حبيب المالكي قوله : " ألا ترى أنه لا يحل للمسلمين أن يبيعوا من النصارى شيئا من مصلحة عيدهم ، لا لحما ، ولا إداما ، ولا ثوبا ، ولا يُعارون دابة ، ولا يعاونون على شيء من عيدهم ؛ لأن ذلك من تعظيم شركهم ، ومن عونهم على كفرهم ، وينبغي للسلاطين أن ينهوا المسلمين عن ذلك . وهو قول مالك وغيره ، لم أعلمه اختلف فيه " . "اقتضاء الصراط المستقيم" (2/526) ، "الفتاوى الكبرى" (2/489) ، "أحكام أهل الذمة" (3/1250) . 

وقال شيخ الإسلام أيضاً : " فإن كان ما يبتاعونه [يشترونه] يفعلون به نفس المحرم ، مثل صليب أو شعانين أو معمودية أو تبخير أو ذبح لغير الله أو صورة ونحو ذلك ، فهذا لا ريب في تحريمه ، كبيعهم العصير ليتخذوه خمرا ، وبناء الكنيسة لهم . 

وأما ما ينتفعون به في أعيادهم للأكل والشرب واللباس ، فأصول أحمد وغيره تقتضي كراهته ، لكن : كراهة تحريم كمذهب مالك أو كراهة تنزيه ؟ والأشبه أنه كراهة تحريم ، كسائر النظائر عنده ، فإنه لا يُجوّز بيع الخبز واللحم والرياحين للفساق الذين يشربون عليها الخمر ، ولأن هذه الإعانة تفضي إلى إظهار الدين [الباطل] وكثرة اجتماع الناس لعيدهم وظهوره ، وهذا أعظم من إعانة شخص معين " . "الاقتضاء" (2/2/552) . 

وسئل ابن حجر المكي رحمه الله عن بيع المِسك لكافر يعلم منه أنه يشتريه ليطيّب به صنمه ، وبيع حيوان لكافر يعلم منه أنه يقتله بلا ذبحٍ ليأكله ؟ 

فأجاب بقوله : " يحرم البيع في الصورتين ، كما شمله قولهم ( يعني العلماء ) : كل ما يَعلم البائع أن المشتري يعصي به يحرم عليه بيعه له . وتطييب الصنم وقتل الحيوان المأكول بغير ذبح معصيتان عظيمتان ولو بالنسبة إليهم ، لأن الأصح أن الكفار مخاطبون بفروع الشريعة كالمسلمين ، فلا تجوز الإعانة عليهما ببيع ما يكون سببا لفعلهما . وكالعلم هنا غلبة الظن , والله أعلم " انتهى من "الفتاوى الفقهية الكبرى" (2/270) . 

والحاصل أنه يجوز للمسلم فتح متجره في أيام أعياد الكفار ، بشرطين : 

الأول : ألا يبيع لهم ما يستعملونه في المعصية أو يستعينون به على إقامة عيدهم .
والثاني : ألا يبيع للمسلمين ما يستعينون به على التشبه بالكفار في هذه الأعياد .
ولا شك أن هناك سلعا معلومة ، تتخذ لهذه الأعياد ، كالبطاقات والصور والتماثيل والصلبان وبعض الأشجار ، فهذه لا يجوز بيعها ، ولا إدخالها في المحل أصلا .
وما عدا ذلك مما قد يُستعمل في العيد وغيره ، فيجتهد صاحب المتجر ، فلا يبيعه لمن علم من حاله أو غلب على ظنه أنه يستعمله في الحرام أو يستعين به على إقامة العيد ، كالملابس ، والطيب ، والأطعمة .
والله أعلم .

الإسلام سؤال وجواب
 
_____________________________________________ 



Ruling on buying clothing and other items during kaafir festivals in order to benefit from discounts on prices during the Christmas season
In Australia during christmas there are huge discounts on things like clothing, furniture, electronics etc. is it permisible to shop to get this discount which is generally not available during other part of the year?.
Praise be to Allaah. 

There is nothing wrong with buying clothing, furniture and so on during the seasons of kaafir festivals such as Christmas, on condition that one does not buy things that are used to celebrate the festival or to imitate the kuffaar during their festivals. 

In the answer to question no. 69558 it was stated that it is permissible for the Muslim to open his business during the days of kaafir festivals, subject to two conditions: 

(i)                that he does not sell them things that they use for sinful purposes or to celebrate their festival
(ii)              that he does not sell to Muslims things that they may use to imitate the kuffaar during these festivals. 

Buying items that one needs is much less serious than selling or opening one's business, and the basic principle is that it is permissible to buy things, and the fact that it happens at the time of their festival does not matter. 

And Allah knows best.

Islam Q&A
**************

Ruling on opening one’s business on the day of kaafir festivals
 
Is it wrong to open one's business on the days of Eid?.
Praise be to Allaah.
Firstly: 

There is nothing wrong with a Muslim opening his business on the day of the Muslim Eids (Eid al-Fitr and Eid al-Adha), subject to the condition that he does not sell anything that may help some people to disobey Allaah.

Secondly: 

With regard to opening one’s business on days that the non-Muslims take as festivals, such as Christmas and Jewish, Buddhist or Hindu festivals, there is nothing wrong with that either, subject to the condition that you do not sell them anything that may help them in their sins, such as flags, banners, images, greetings cards, lanterns, flowers, coloured eggs and anything else they use in their festivals. 
Similarly he should not sell the Muslims anything that could help them to resemble the kuffaar on their festivals. 

The basic principle concerning that is that the Muslim is forbidden to commit acts of sin or help anyone else to do so. Allaah says (interpretation of the meaning): 
“Help you one another in Al‑Birr and At‑Taqwa (virtue, righteousness and piety); but do not help one another in sin and transgression. And fear Allaah. Verily, Allaah is Severe in punishment”
[al-Maa’idah 5:2] 

Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah (may Allaah have mercy on him) said: “A Muslim should not sell things that will help the Muslims to imitate them (the kuffaar) on their festivals, such as food, clothing and so on, because that is helping in doing evil.” End quote from Iqtida’ al-Siraat al-Mustaqeem, 2/520 
And he said: ‘As for Muslims selling to [the kuffaar] on their festivals the things that help them to celebrate their festivals, such as food, clothing, herbs and so on, or giving those things to them, this is a kind of helping them to establish their haraam festivals.” 

It is narrated that Ibn Habeeb al-Maaliki said: “Do you not see that it is not permissible for the Muslims to sell to the Christians anything that has to do with their festivals, whether it be meat, condiments or clothing; they should not lend them mounts or help them in any part of their festivals, because that is like venerating their shirk and helping them in their kufr. The authorities should forbid the Muslims to do that. This is the view of Maalik and others, and I do not know of anyone who disagreed with that. 

Iqtida’ al-Siraat al-Mustaqeem, 2/526; al-Fataawa al-Kubra, 2/489; Ahkaam Ahl al-Dhimmah, 3/1250 
Shaykh al-Islam also said: If the things they buy are used to do haraam things, such as crosses, palm branches, baptismal fonts, incense, meat that has been slaughtered for anyone or anything other than Allaah, images and so on, then they are undoubtedly haraam, such as selling them juice for them to use as wine, or building churches for them. 

With regard to things that they use in their festivals such as food, drink and clothing, the basic principles of Ahmad and others suggest that these are makrooh, but does makrooh mean it is haraam, as in the madhhab of Maalik, or that it is discouraged? The most likely view is that it is makrooh in the sense of being haraam, for he does not allow the sale of bread, meat and herbs to evildoers who will drink wine with them, because these things are helping them to manifest the false religion and increase the numbers of people who will gather on their festival. This is worse than helping one particular person. Al-Iqtida’, 2/2/552 
Ibn Hajar al-Makki (may Allaah have mercy on him) was asked about selling musk to a kaafir, knowing that he is buying it to perfume his idols, or selling an animal to a kaafir knowing that he is going to kill it in an improper manner in order to eat it. 

He replied: 

It is haraam to sell in both cases, just as the scholars said:  If the seller knows that the buyer is going to use the goods for sinful purposes, it is haraam to sell them to him. Perfuming idols and killing animals to be eaten without being slaughtered properly are two major sins, even for them, because the more correct view concerning the kaafirs is that the rulings of sharee’ah are addressed to them just as they are addressed to Muslims. So it is not permissible to help them by selling them things that may help them to do these things. Similar to knowing in this case is thinking that that will most likely happen. And Allaah knows best. End quote from al-Fataawa al-Fiqhiyyah al-Kubra, 2/270 
To conclude: it is permissible for a Muslim to open his business of the days of kaafir festivals, subject to two conditions: 

1 – That he does not sell them anything that can be used for sin or that will help them to celebrate their festivals. 

2 – That he does not sell to the Muslims anything that will help them to imitate the kuffaar in these festivals. 

Undoubtedly there are specific goods that are used for these festivals, such as greetings cards, images, statues, crosses, and certain types of trees. It is not permissible to sell these things, or to bring them into the store at all. 
As for other things that may be used for this festival or for other purposes, then the business owner should do his best to work it out, and not sell them to people whose situation he knows or who thinks will most likely use them for haraam purposes or to celebrate that festival, such as clothes, perfume and foods. 

And Allaah knows best.
Islam Q&A