مختصر صفة الحج عن النفس أو الغير، وأنواع النسك
Brief description of Hajj for oneself and on behalf of another, and the kinds of Hajj
أريد أن أحج هذا العام بالنيابة عن والدي المتوفى علما بأني حججت عن نفسي قبل عدة سنوات ، فأرجو أن توضح لي أفضل طريقة لأداء الحج حسب السنَّة ، وما هي الفروق بين أنواع الحج ؟ وأيها الأفضل أن يؤديها الإنسان لنفسه ؟.
الحمد لله
أولاً : هذا ملخص لما يقوم به الحاج وفق السنَّة الصحيحة :
1. يحرم الحاج في اليوم الثامن من ذي الحجة من مكة أو قربها من الحرم ، ويفعل عند إحرامه بالحج كما فعل عند إحرامه بالعمرة من الغسل والطيب والصلاة فينوي الإحرام بالحج ويلبي , وصفة التلبية في الحج كصفة التلبية في العمرة إلا أنه يقول هنا : لبيك حجا بدل قوله : لبيك عمرة , وإن كان خائفا من عائق يمنعه من إتمام حجه اشترط فقال : وإن حبسني حابس فمحلي حيث حبستني وإن لم يكن خائفا من عائق لم يشترط . 2. ثم يذهب إلى " مِنى " فيبيت بها ، ويصلي بها خمس صلوات الظهر والعصر والمغرب والعشاء والفجر .
3. فإذا طلعت الشمس من اليوم التاسع سار إلى " عرفة " ، وصلى بها الظهر والعصر جمع تقديم قصراً ، ثم يجتهد في الدعاء والذكر والاستغفار إلى أن تغرب الشمس .
4. فإذا غربت سار إلى " مزدلفة " ، فصلى بها المغرب والعشاء حين وصوله ، ثم يبيت بها إلى أن يصلي الفجر ، فيذكر الله تعالى ويدعوه إلى قبيل طلوع الشمس .
5. ثم يسير منها إلى " مِنى " ليرمي جمرة العقبة ، وهي الأخيرة مما يلي مكة بسبع حصيات متعاقبات واحدة بعد الأخرى كل واحدة بقدر نواة التمر تقريبا يكبر مع كل حصاة .
6. ثم يذبح الهدي ، وهو شاة أو سبع بدنة أو سبع بقرة .
7. ثم يحلق رأسه إن كان ذكراً , وأما المرأة فحقها التقصير دون الحلق ، ويكون تقصيرها بمقدار أنملة من جميع شعرها .
8. ثم يذهب إلى مكة فيطوف طواف الحج .
9. ثم يرجع إلى " منى " فيبيت فيها تلك الليالي ، أي : ليلة الحادي عشر والثاني عشر من شهر ذي الحجة ، ويرمي الجمرات الثلاث بعد زوال الشمس كل واحدة بسبع حصيات متعاقبات ، يبدأ بالصغرى - وهي البعيدة من مكة - ثم الوسطى ، ويدعو بعدهما ، ثم جمرة العقبة وليس بعدها دعاء .
10. فإذا أتم رمي الجمار في اليوم الثاني عشر فإن شاء تعجل ونزل من منى , وإن شاء تأخر فبات بها ليلة الثالث عشر ورمى الجمار الثلاث بعد الزوال كما سبق , والتأخر أفضل , ولا يجب إلا أن تغرب الشمس من اليوم الثاني عشر وهو بمنى , فإنه يلزمه التأخر حتى يرمي الجمار الثلاث بعد الزوال , لكن لو غربت عليه الشمس بمنى في اليوم الثاني عشر بغير اختياره مثل أن يكون قد ارتحل وركب ولكن تأخر بسبب زحام السيارات ونحوه فإنه لا يلزمه التأخر لأن تأخره إلى الغروب بغير اختياره .
11. فإذا انتهت تلك الأيام وأراد السفر : لم يسافر حتى يطوف بالبيت طواف الوداع سبعة أشواط ، إلا المرأة الحائض والنفساء فلا وداع عليهما .
12. إذا كان الحاج متطوعا بالحج نيابة عن غيره سواء أكان قريباً له أو غير قريب فإنه لا بد أن يكون قد حج عن نفسه قبل ذلك ، ولا يتغير من صفة الحج إلا النية بأن ينوي الحج عن هذا الشخص ويسميه في التلبية فيقول ( لبيك عن فلان ) ، ثم في الدعاء في المناسك يدعو لنفسه ويدعو لهذا الذي يحج عنه .
ثانياً :
أما أنواع الحج فهي ثلاثة : التمتع , والقِرَان , والإفراد
التمتع : هو الإحرام بالعمرة في أشهر الحج – وهي : شوال , ذو القعدة , عشر من ذي الحجة - ويفرغ منها الحاج ، ثم يحرم بالحج من مكة أو قربها يوم التروية في عام عُمرته .
القران : وهو الإحرام بالعمرة والحج معا ولا يحل منهما الحاج إلا يوم النحر أو يُحرم بالعمرة ثم يدخله عليها قبل الشروع في طوافها .
الإفراد : وهو أن يحرم بالحج من الميقات أو من مكة إذا كان مقيما بها أو بمكان آخر دون الميقات ثم يبقى على إحرامه إلى يوم النحر إذا كان معه هديٌ فإن لم يكن معه هديٌ شُرع له فسخ حجه إلى العمرة فيطوف ويسعى ويقصّر ويحل كما أمر به النبي صلى الله عليه وسلم الذين أحرموا بالحج وليس معهم هدي . وهكذا القارن إذا لم يكن معه هدي يشرع له فسخ قرانه إلى العمرة لما ذكرنا
وأفضل الأنساك التمتع لمن لم يسق الهدي لأن النبي صلى الله عليه وسلم أمر به أصحابه وأكده عليهم .
وننصحك – للمزيد في معرفة أحكام الحج والعمرة – بالرجوع إلى كتاب مناسك الحج والعمرة للشيخ ابن عثيمين رحمه الله ، ويمكنك التحصُّل عليه من خلال موقع الشيخ على الشبكة .
والله أعلم .
الإسلام سؤال وجواب
هنا
******************
Brief description of Hajj for oneself and on behalf of another, and the kinds of Hajj
I want to make hajj this year on behalf of my father who has passed away [i have performed my own hajj a few year ago].
please instruct me how best to do this according to the sunnah. in perticular what differences are there between this type of hajj and one which you do for yourself.
please instruct me how best to do this according to the sunnah. in perticular what differences are there between this type of hajj and one which you do for yourself.
Praise be to Allaah.
There follows a summary of what the pilgrim should do according to the saheeh Sunnah:
1 – The pilgrim should enter ihraam on the eighth day of Dhu’l-Hijjah from Makkah or its environs within the sanctuary. When entering ihraam for Hajj he should do what he did when entering ihraam for ‘Umrah: ghusl (full ablution), putting on perfume and praying. He should form the intention of entering ihraam for Hajj and recite the Talbiyah. The Talbiyah for Hajj is the same as the Talbiyah for ‘Umrah, except that one should say here “Labbayka hajjan (Here I am for Hajj)” instead of “Labbayka ‘umratan (Here I am for ‘Umrah).” If he fears that some obstacle may prevent him from completing Hajj, he should stipulate a condition and say: “If something prevents me (from completing Hajj) I will exit ihraam at the point where I am prevented (from continuing).” If he is not afraid of any obstacle then he does not need to stipulate any condition.
2 – Then he should go to Mina and stay there overnight, and offer five prayers there: Zuhr, ‘Asr, Maghrib, ‘Isha’ and Fajr.
3 – When the sun rises on the ninth day he should proceed to ‘Arafah and pray Zuhr and ‘Asr together there, shortened, at the time of Zuhr. Then he should strive in du’aa’, dhikr and prayers for forgiveness until the sun sets.
4 – When the sun sets, he should proceed to Muzdalifah and pray Maghrib and ‘Isha’ there when he arrives. Then he should stay there overnight until he prays Fajr, and remember Him and call upon Him until just before sunrise.
5 – Then he should move on to Mina to stone Jamrat al-‘Aqabah which is the last pillar that is closest to Makkah, throwing seven pebbles one after another, each one approximately the size of a date stone, saying takbeer (“Allaahu akbar”) with each throw.
6 – Then he should slaughter the hadiy (sacrificial animal), namely a sheep or one-seventh of a camel or one-seventh of a cow.
7 – Then he should shave his head if he is male; women should cut their hair but not shave it, taking off the length of a fingertip from all parts of their hair.
8 – Then he should go to Makkah and perform the tawaaf of Hajj.
9 – Then he should go back to Mina and stay there for those nights, namely the nights of the eleventh and twelfth of Dhu’l-Hijjah, and stone the three Jamaraat (stone pillars) after the sun has passed its zenith, throwing seven pebbles, one after another, at each, starting with the smallest pillar – which is the one that is furthest away from Makkah, then the middle pillar. He should recite du’aa’ after both, then he should stone Jamrat al-‘Aqabah, after which there is no du’aa’.
10 – When he has finished stoning the pillars on the twelfth of Dhu’l-Hijjah, if he wishes he may hasten and leave Mina, and if he wishes he may delay (his departure) and stay there on the night of the thirteenth and stone the three Jamaraat after the sun passes its zenith. It is better to delay and stay longer, but it is not obligatory unless the sun sets on the twelfth and one is still in Mina, in which case it becomes obligatory to stay until one stones the three jamaraat after the sun passes its zenith. But if the sun sets on the twelfth day and a person is still in Mina but not by choice, such as if he had packed his bags and got into the bus or truck, but was delayed because of overcrowding and traffic jams, then he does not have to stay, because his staying until after sunset was involuntary.
11 – Once those days are over and the pilgrim wants to leave, he must not leave until he has performed the farewell tawaaf, going around the Ka’bah seven times. Women who are menstruating or bleeding following childbirth d o not have to do this farewell tawaaf.
12 – If the pilgrim is performing a voluntary Hajj on behalf of another person, whether a relative or otherwise, then he has to have done Hajj for himself before that. There is no difference in the way he performs Hajj apart from the intention, i.e., he should form the intention of performing this Hajj on behalf of that person, mentioning him by name in the Talbiyah and saying, “Labbayk ‘an [fulaan] (Here I am on behalf of [So and so]).” Then when he says du’aa’ during the rituals he should pray for himself and for the person on whose behalf he is performing Hajj.
Secondly:
With regard to the types of Hajj, there are three: tamattu’, qiraan and ifraad.
Tamattu’ is when the pilgrim enters ihraam for ‘Umrah during the months of Hajj (which are Shawwaal, Dhu’l-Qa’dah and the first ten days of Dhu’l-Hijjah) and performs ‘Umrah and exits ihraam, then he enters ihraam again for Hajj from Makkah or its environs on the day of al-Tarwiyah (the eighth day of Dhu’l-Hijjah) in the same year as his ‘Umrah.
Qiraan is when the pilgrim enters ihraam for ‘Umrah and Hajj together, and does not exit ihraam until the day of Sacrifice, or he enters ihraam for ‘Umrah then includes Hajj with it before he starts his tawaaf.
Ifraad is when the pilgrim enters ihraam for Hajj from the meeqaat or from Makkah if he resides there or in a place that is closer than the meeqaat, and remains in ihraam until the Day of Sacrifice if he has a hadiy with him. If he does not have a hadiy with him, it is prescribed for him to cancel his Hajj and make it ‘Umrah, so he should perform tawaaf and saa’i, then cut his hair and exit ihraam, as the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) told those who entered ihraam for Hajj but did not have a hadiy with them to do. This applies to the pilgrim doing qiraan, if he does not have a hadiy with him; it is prescribed for him to cancel his qiraan and make it ‘Umrah, for the reason mentioned.
The best kind of Hajj is tamattu’ for the one who has not brought a hadiy with him, because the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) told his companions to do that and insisted that they should do that.
We advise you to learn more about the rulings on Hajj and ‘Umrah by referring to Manaasik al-Hajj wa’l-‘Umrah by Shaykh Ibn ‘Uthaymeen (may Allaah have mercy on him), which you can obtain through the Shaykh’s website on the internet.
And Allaah knows best.
Islam Q&A