الأربعاء، 24 نوفمبر 2010

Should a traveller pray Sunnah? هل يصلي المسافر السنن ؟


Should a traveller pray Sunnah?

 If I am travelling and I pray with the imam in

the mosque and offer the prayer in full,

should I offer the regular

Sunnah prayers or not?.
Praise be to Allaah.   
 
The traveller may offer whatever naafil prayers he wants.

It is not Sunnah for him to omit any of the naafil prayers

apart from the Sunnah prayers before and after Zuhr and 

the regular Sunnah prayers of Maghrib and ‘Isha

’. 
But apart from that the traveller may offer any of the 

Sunnah prayers. Muslim (680) narrated from Abu 

Qataadah that the Prophet (peace and blessings of Allaah

be upon him) prayed the regular Sunnah prayer of Fajr 

when travelling. 
And it was also proven that the Prophet (peace and 

blessings of Allaah be upon him) prayed Duha 

with eight 

rak’ahs in Makkah on the day when Allaah enabled him 

to conquer Makkah. Narrated by al-Bukhaari 

(357) and Muslim (336)
And the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon 

him) prayed Witr when travelling. Narrated by 

al-Bukhaari, 1000. 

Shaykh Ibn ‘Uthaymeen said:
 
With regard to the regular Sunnah prayers, I have studied

what was narrated in the Sunnah concerning the naafil 

prayers, and it seems to me that the regular Sunnah 

prayers of Zuhr, Maghrib and ‘Isha’ need not be offered 

(by the traveller), but he may offer other naafil prayers 

apart from that, such as the Sunnah of Fajr, the Sunnah 

of Witr, qiyaam al-layl, Duha and tahiyyat al-masjid

(two rak’ahs to “greet the mosque), and 

naafil prayers in general. 

Majmoo’ Fataawa Ibn ‘Uthaymeen, 15/258. 

Ibn ‘Umar (may Allaah be pleased with him) criticized 

those who prayed regular Sunnah prayers when
travelling. Al-Bukhaari (1102) and Muslim (689) narrated

that Hafs ibn ‘Aasim ibn ‘Umar ibn al-Khattaab said: Ibn

  ‘Umar set out in the morning on the way to Makkah, and led us in praying Zuhr, two rak’ahs. Then he moved away

and we moved away with him until he came to his mount.

He sat down and we sat with him. Then he turned back  

and saw some people standing and said: “What are these

people doing?” I said: “They are praying naafil.”

He said: 


“If I had wanted to pray naafil, I would have offered the 

prayer in full. O son of my brother, I accompanied the 

Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be 

upon him) on a journey and he did not do more than two 

rak’ahs (when travelling) until Allaah took him (in death). 

And I accompanied Abu Bakr and he did not do more 

than two rak’ahs (when travelling) until Allaah took him (in death). And I accompanied ‘Umar and he did not do 

more than two rak’ahs (when travelling) until Allaah took 

him (in death). Then I accompanied ‘Uthmaan and he did 

not do more than two rak’ahs (when travelling) until 

Allaah took him (in death). And Allaah says 
 
   (interpretation of the meaning):
 ‘Indeed in the Messenger of Allaah (Muhammad) 


you have a good example to follow’ 

[al-Ahzaab 33:21].”.

Islam Q&A


 


*.*.*.*.*.*.*.*.*.* 

هل يصلي المسافر السنن ؟
إذا كنت مسافرا وصليت مع الإمام في المسجد وأتممت الصلاة هل 
أصلي الراتبة أم لا ؟


الحمد لله 

المسافر يصلي ما شاء من النوافل ، ولا يسن له ترك شيء من 

النوافل إلا السنة الراتبة القبلية والبعدية لصلاة الظهر ، والسنة

الراتبة لصلاتي المغرب والعشاء . 

أما ما عدا ذلك من السنن فإن المسافر يصليها ، فقد روى مسلم (680) 

من حديث أبي قتادة أن النبي صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صلى راتبة

الفجر في السفر . 

وثبت كذلك أن النبي صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صلى الضحى ثمان 

ركعات في مكة يوم فتح الله عليه مكة . 

رواه البخاري (357) ومسلم (336) . 

وثبت كذلك أن النبي صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صلى الوتر في السفر .

رواه البخاري (1000) . 

قال الشيخ ابن عثيمين : 

"وأما الرواتب ، فإنني تأملت ما جاءت به السنة في النوافل ،

وتبين لي أن راتبة الظهر ، والمغرب ، والعشاء لا تصلى ، 

وما عدا ذلك من النوافل فإنه يصلى مثل سنة الفجر ، وسنة 

الوتر ، وصلاة الليل ، وصلاة الضحى ، وتحية المسجد حتى 

النفل المطلق أيضا" اهـ . 

مجموع فتاوى ابن عثيمين . (15/258). 

وقد أنكر ابن عمر رضي الله عنهما على من صلى الراتبة في السفر ،

روى البخاري (1102) ومسلم (689) . 

عن حَفْصِ بْنِ عَاصِمِ بْنِ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ قَالَ : صَحِبْتُ ابْنَ عُمَرَ

فِي طَرِيقِ مَكَّةَ ، فَصَلَّى لَنَا الظُّهْرَ رَكْعَتَيْنِ ، ثُمَّ أَقْبَلَ وَأَقْبَلْنَا 

مَعَهُ حَتَّى جَاءَ رَحْلَهُ وَجَلَسَ وَجَلَسْنَا مَعَهُ ، فَحَانَتْ مِنْهُ الْتِفَاتَةٌ نَحْوَ 

حَيْثُ صَلَّى ، فَرَأَى نَاسًا قِيَامًا ، فَقَالَ : مَا يَصْنَعُ هَؤُلاءِ ؟ 

قُلْتُ : يُسَبِّحُونَ (أي يصلون النافلة) قَالَ : لَوْ كُنْتُ مُسَبِّحًا لأَتْمَمْتُ 

صَلاتِي ، يَا ابْنَ أَخِي ، إِنِّي صَحِبْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ 

وَسَلَّمَ فِي السَّفَرِ فَلَمْ يَزِدْ عَلَى رَكْعَتَيْنِ حَتَّى قَبَضَهُ اللَّهُ ، وَصَحِبْتُ

أَبَا بَكْرٍ فَلَمْ يَزِدْ عَلَى رَكْعَتَيْنِ حَتَّى قَبَضَهُ اللَّهُ ، وَصَحِبْتُ عُمَرَ 

فَلَمْ يَزِدْ عَلَى رَكْعَتَيْنِ حَتَّى قَبَضَهُ اللَّهُ ، ثُمَّ صَحِبْتُ عُثْمَانَ فَلَمْ 

يَزِدْ عَلَى رَكْعَتَيْنِ حَتَّى قَبَضَهُ اللَّهُ ، وَقَدْ قَالَ اللَّهُ :

(لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ) . 

الإسلام سؤال وجواب