هل " طه ويس " من أسماء النبي صلى الله عليه وسلم ؟
السؤال:
أريد أن اعرف هل ( طه ويس ) من أسماء الرسول صلى الله عليه وسلم؟ وجزاكم الله خير
الجواب :
الحمد لله
"طه" و "يس" ليسا من أسماء النبي صلى الله عليه وسلم ، وإنما هما من الحروف المقطعة التي افتتحت بها بعض سور القرآن الكريم ، إشارةً إلى إعجاز القرآن الكريم ، وأنه من نفس الحروف التي يتكلم بها العرب ، ومع هذا فقد عجزوا عن الإتيان بمثله ، مما يدل على أنه منزل من عند الله تعالى .
قال محمد الأمين الشنقيطي رحمه الله في "أضواء البيان" (4/3) " في تفسير سورة (طه) : "أظهر الأقوال فيه عندي أنه من الحروف المقطعة في أوائل السور ، ويدل لذلك أن "الطاء" و "الهاء" المذكورتين في فاتحة هذه السورة ، جاءتا في مواضع أخر لا نزاع فيها في أنهما من الحروف المقطعة ، أما "الطاء" ففي فاتحة "الشعراء" "طسم" وفاتحة "النمل" طس " . وفاتحة "القصص" وأما "الهاء" ففي فاتحة "مريم" في قوله تعالى : "كهيعص" " انتهى .
وقال الشيخ السعدي رحمه الله في تفسيره (1/501) "طه : من جملة الحروف المقطعة ، المفتتح بها كثير من السور ، وليست اسماً للنبي صلى الله عليه وسلم" انتهى .
وقال الشيخ ابن باز رحمه الله: " وليس طه وياسين من أسماء النبي صلى الله عليه وسلم في أصح قولي العلماء، بل هما من الحروف المقطعة في أوائل السور مثل ص وق ون ونحوها " انتهى من "مجموع الفتاوى" (18/54)
والله أعلم
الإسلام سؤال وجواب
------------------------------
Are Taha and Yaseen names of the Prophet (blessings and peace of Allah be upon him)?
I would like to know whether Taha and Yaseen are names of the Messenger (blessings and peace of Allah be upon him)?.
Praise be to Allaah.
Taha and Yaseen are not names of the Prophet (blessings and peace of Allah be upon him); rather they are among the separate letters that appear at the beginning of some soorahs of the Holy Qur’aan, which point to the miraculous nature of the Qur’aan and the fact that these letters are part of the language of the Arabs, yet despite that they were unable to produce anything like it, which indicates that it was revealed from Allah, may He be exalted.
Muhammad al-Ameen ash-Shanqeeti (may Allah have mercy on him) said in Adwa’ al-Bayaan (4/3), commenting on Soorah Ta-Ha:
The most correct opinion concerning it in my view is that these are the separate letters that appear at the beginning of some soorahs. What may prove that is the fact that the ta’ and ha’ that appear at the beginning of this soorah also appear in other places in which there is no dispute that they are among these separate letters. The letter ta’ appears at the beginning of ash-Shu‘ara’ (Soorah 26), “Ta Seen Meem”; and at the beginning of an-Naml (Soorah 27), Ta’ Seen, and at the beginning of as-Qasas (soorah 28). As for the letter ha’, it appears at the beginning of Soorat Maryam where Allah, may He be exalted, says “Kaaf Ha’ Yaa ‘Ayn Saad.” End quote.
Shaykh as-Sa‘di (may Allah have mercy on him) said in his Tafseer (1/501): “Ta-Ha” is one of the separate letters with which many soorahs begin, and it is not one of the names of the Prophet (blessings and peace of Allah be upon him). End quote.
Shaykh Ibn Baaz (may Allah have mercy on him) said: Taha and Yaseen are not names of the Prophet (blessings and peace of Allah be upon him) according to the more correct of the two scholarly opinions; rather these are some of the separate letters that appear at the beginning of some soorahs, such as saad, qaaf, noon and so on.
End quote from Majmoo‘ al-Fataawa, 18/54
And Allah knows best.
Islam Q&A