السبت، 31 ديسمبر 2011

حكم دفع الإنسان زكاة ماله إلى حماته ، وهل له أن يأكل من طعامها الذي تشتريه من مال الزكاة ؟


حكم دفع الإنسان زكاة ماله إلى حماته ، وهل له أن يأكل من طعامها الذي تشتريه من مال الزكاة ؟

Ruling on giving zakaah to one’s mother in law; can he eat from her food that she buys with zakaah money?

السؤال :
هل يجوز إعطاء الزكاة لجدتي من أمي ، فهل يجوز لأبي أن يعطي زكاته لحماته ؟ تريد أمي أن تزور جدتي ( والدة أمي ) و هي فقيرة جداً تعيش على الزكوات فهل يجوز لوالدتي أن تقيم و تأكل معها لمدة أيام قليلة أم ينبغي عليها أن تشتري طعامها في هذه الفترة التي تقيم فيها ؟
وإذا ذهبت لزيارة جدتي و عرضت علي الطعام هل يجوز لي أن أكل من هذا الطعام الذي أعلم أنه أتى من مال الزكاة ؟



الجواب :
الحمد لله :
الجواب :
أولاً :
لا حرج في دفع الإنسان زكاةَ ماله لحماته ، بل هي أولى من غيرها إن كانت فقيرةً ومحتاجة ، لما بينهما من نسب ومصاهرة .
وأما الحفيد فليس له أن يدفع زكاة ماله لجدته ، إلا في الحال التي لا يكون ملزماً بالنفقة عليها .
وللاستزادة ينظر جواب السؤال : (81122) ، (21810) ، (125720).
ثانياً :
لا حرج عليكم من الأكل من طعام جدتكم ، ولو كان هذا الطعام من مال الزكاة ؛ فمن القواعد المقررة عند العلماء : أن الشيء يتغير حُكْمُه بتغير سبب مُلكه .
ويدل على ذلك ما رواه البخاري (5279) ومسلم (1074) عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا قَالَتْ : دَخَلَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، وَالْبُرْمَةُ تَفُورُ بِلَحْمٍ [ البرمة : القِدْر ] ، فَقُرِّبَ إِلَيْهِ خُبْزٌ وَأُدْمٌ مِنْ أُدْمِ الْبَيْتِ .
فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : أَلَمْ أَرَ بُرْمَةً فِيهَا لَحْمٌ .
فَقَالُوا : بَلَى يَا رَسُولَ اللَّهِ ، وَلَكِنْ ذَلِكَ لَحْمٌ تُصُدِّقَ بِهِ عَلَى بَرِيرَةَ ، وَأَنْتَ لَا تَأْكُلُ الصَّدَقَةَ .
فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : ( هُوَ عَلَيْهَا صَدَقَةٌ ، وَهُوَ لَنَا هَدِيَّةٌ ) 1.
فأقام صلى الله عليه وسلم تبدل سبب الملك مقام تبدل العين .
فالصدقة إذا قبضها الفقير صارت ملكاً له ، وزال عنها وصف الصدقة ، وله أن يتصرف بها كما يشاء ، من بيع أو هبة أو غير ذلك .
قال النووي : " فيه دَلِيل عَلَى أَنَّهُ إِذَا تَغَيَّرَتْ الصِّفَة تَغَيَّرَ حُكْمُهَا ، فَيَجُوز لِلْغَنِيِّ شِرَاؤُهَا مِنْ الْفَقِير ، وَأَكْلهَا إِذَا أَهْدَاهَا إِلَيْهِ ، وَلِلْهَاشِمِيِّ ، وَلِغَيْرِهِ مِمَّنْ لَا تَحِلّ لَهُ الزَّكَاة اِبْتِدَاءً ". انتهى ، "شرح صحيح مسلم" (5/274).
وقال الحافظ ابن حجر : " فيؤخذ منه أن التحريم إنما هو على الصفة ، لا على العين ". انتهى ، " فتح الباري" (5/204).
وقال ابن القيم : " وفى أكله صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِن اللحم الذي تُصدِّقَ به على برَيرة .. دليلٌ على جواز أكل الغني ، وبني هاشم ، وكل من تحرم عليه الصدقة مما يُهديه إليه الفقير من الصدقة ؛ لاختلاف جهة المأكول ". انتهى ، "زاد المعاد" (5/175).
وقال الشيخ ابن عثيمين : " دل ذلك على أن الإنسان إذا قبض الشيء بحق ، فإنه لا يَحرم على غيره ممن لو قبضه من المعطي الأول لم يحل.
ونظير ذلك الفقير يأخذ الزكاة ، ويجوز أن يصنع به طعاماً يدعو إليه الأغنياء ، فيأكلون منها ؛ لأن الغني لم ينتفع به على أنه زكاة ، بل على أنه من هذا الفقير الذي ملكه بحق ". انتهى ، من موقع الشيخ :
 http://www.ibnothaimeen.com/all/noor/article_2288.shtml

والحاصل :
أن الفقير إذا تُصدِّق عليه ، فأهدى من صدقته إلى من لا تحل له الصدقة ، من غني وغيره ، فإهداؤه جائز ، وللغني الأكل منها دون أي حرج .
والله أعلم
موقع الإسلام سؤال وجواب


 1
2 - كان في بريرة ثلاث سنن : عتقت فخيرت ، وقال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ( الولاء لمن أعتق ) . ودخل رسول الله صلى الله عليه وسلم وبرمة على النار فقرب إليه خبز وأدم من أدم البيت ، فقال ( ألم أر البرمة ) . فقيل لحم تصدق به على بريرة ، وأنت لا تأكل الصدقة . قال هو عليها صدقة ولنا هدية ) .

الراوي: عائشة المحدث: البخاري - المصدر: صحيح البخاري - الصفحة أو الرقم: 5097
خلاصة حكم المحدث: [صحيح] 
 
******************************* 

Ruling on giving zakaah to one’s mother in law; can he eat from her food that she buys with zakaah money?


I wanted to know if it is permissible for me to give zakaat to my grandmother(mums mother),is it permissible for my dad to give zakaat to his mother-in-law?(my mums mother)My mum wants to visit her mother who is very poor and entirely depends on zakaat,is it okay for my mum to eat and live with them for a few days or should she buy her own food and live elsewhere? If i go to visit my grandmother and she offers me food,should i accept knowing that it came from zakaah money?.


Praise be to Allaah.
Firstly: 
There is nothing wrong with a person giving his zakaah to his mother in law; rather she is more entitled than others if she is poor and needy, because of the ties through marriage that exist between them. 
With regard to the grandson, he does not have the right to give his zakaah to his grandmother unless he is not obliged to spend on her. 
For more information please see the answer to questions no. 81122, 21810 and 125720 
Secondly: 
There is nothing wrong with you eating from your grandmother’s food, even if it is part of the zakaah. One of the basic principles of the scholars is that the ruling on a thing changes if the means of acquiring it change. 
This is indicated by the report narrated by al-Bukhaari (5279) and Muslim (1074) from ‘Aa’ishah (may Allah be pleased with her) who said: The Messenger of Allah (blessings and peace of Allah be upon him) came in and there was some meat in the pot, but some bread and condiments were brought to him. 
The Messenger of Allah (blessings and peace of Allah be upon him) said: “Don’t I see a pot with some meat in it?” 
They said: Yes, O Messenger of Allah. But that is some meat that was given in charity to Bareerah, and you do not consume charity. 
The Messenger of Allah (blessings and peace of Allah be upon him) said: “It is charity for her and a gift for us.” 
Once the poor person takes possession of that which is given in charity, it becomes his property and is not longer regarded as “charity”; he may then dispose of it however he wants, by selling it, giving it away, and so on. 
An-Nawawi said: This indicates that if the description changes, the ruling also changes, so it is permissible for a rich person to buy it from the poor person or to take it if it is given to him or to a Haashimi (descendent of Banu Haashim) or to anyone else for whom zakaah per se is not permissible. End quote. 
Sharh Saheeh Muslim, 5/274 
Al-Haafiz Ibn Hajar said: It may be understood from this that the prohibition of a thing is connected to its description (i.e., whether it is zakaah and so on), not the thing itself. End quote from Fath al-Baari, 5/204 

Ibn al-Qayyim said: The fact that the Prophet (blessings and peace of Allah be upon him) ate some of the meat that had been given in charity to Bareerah indicates that it is permissible for the rich, Banu Haashim and anyone for whom zakaah is haraam to eat what is given to him by a poor person who received it as charity.
End quote. Zaad al-Ma‘aad, 5/175 

Shaykh Ibn ‘Uthaymeen said: That indicates that if a person acquires something lawfully, it is not haraam for another person for whom it would not be permissible if he had received it from the first giver. 
Similar to that is the poor person who receives zakaah: it is permissible for him to make food with it and invite rich people to come and eat from it, because the rich person is not benefiting from it on the basis that it is zakaah; rather it is on the basis that it came from this poor person who took possession of it lawfully.
End quote from the Shaykh’s website:

To sum up: 

If zakaah is given to a poor person and he gives some of it to a person for whom zakaah is not permissible, whether he is a rich man or otherwise, his giving it to him is permissible and the rich man may eat from it without any problem. 

And Allah knows best.

Islam Q&A