حلف على أولاده كثيراً وحنث ولم يكفّر
كنت فيما سبق أحلف على أولادي بأن لا يفعلوا شيئا ما ثم أتراجع بنية أن أكفر عن يميني وتمضي الأيام ولا أكفر عنه مع العلم أني أحلف كثيرا وأتراجع ولكن بعد أن حججت والحمد لله تبت ولم أعد أحلف أفيدوني بحكم ذلك ؟.
الحمد لله
يكره الإفراط في الحلف ؛ لقول الله تعالى : ( وَلا تُطِعْ كُلَّ حَلافٍ مَهِينٍ ) القلم / 10 ، وهذا ذم له يقتضي كراهة فعله ، كما قال ابن قدامة رحمه الله المغني 13/439
وإذا حلفت على أولادك أو غيرهم حلفا مقصودا أن يفعلوا شيئا أو ألا يفعلوه ، فخالفوك ، فعليك كفارة عن كل يمين حنثت فيها ، لقول الله تعالى :( لا يُؤَاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فِي أَيْمَانِكُمْ وَلَكِنْ يُؤَاخِذُكُمْ بِمَا عَقَّدْتُمُ الأَيْمَانَ فَكَفَّارَتُهُ إِطْعَامُ عَشَرَةِ مَسَاكِينَ مِنْ أَوْسَطِ مَا تُطْعِمُونَ أَهْلِيكُمْ أَوْ كِسْوَتُهُمْ أَوْ تَحْرِيرُ رَقَبَةٍ فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيَامُ ثَلاثَةِ أَيَّامٍ ذَلِكَ كَفَّارَةُ أَيْمَانِكُمْ إِذَا حَلَفْتُمْ وَاحْفَظُوا أَيْمَانَكُمْ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ "
وإذا حلفت على أولادك أو غيرهم حلفا مقصودا أن يفعلوا شيئا أو ألا يفعلوه ، فخالفوك ، فعليك كفارة عن كل يمين حنثت فيها ، لقول الله تعالى :( لا يُؤَاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فِي أَيْمَانِكُمْ وَلَكِنْ يُؤَاخِذُكُمْ بِمَا عَقَّدْتُمُ الأَيْمَانَ فَكَفَّارَتُهُ إِطْعَامُ عَشَرَةِ مَسَاكِينَ مِنْ أَوْسَطِ مَا تُطْعِمُونَ أَهْلِيكُمْ أَوْ كِسْوَتُهُمْ أَوْ تَحْرِيرُ رَقَبَةٍ فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيَامُ ثَلاثَةِ أَيَّامٍ ذَلِكَ كَفَّارَةُ أَيْمَانِكُمْ إِذَا حَلَفْتُمْ وَاحْفَظُوا أَيْمَانَكُمْ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ "
المائدة / 89
وإن كنت كررت اليمين على شيء واحد ، فيلزمك كفارة واحدة ، وإن كررت اليمين على أشياء متعددة فعليك كفارات بعدد الأشياء التي حلفت عليها .
وإن جهلت عدد الأيمان بيقين ، فاجتهد في تحديد عدد الأيمان وأخرج كفارات حتى يغلب على ظنك أنك أخرجت الواجب عليك .
وكفارة اليمين هي المذكورة في الآية السابقة إطعام عشرة مساكين من أوسط ما تطعم أهلك أو كسوتهم ، أو تحرير رقبة ، تختار أي خصلة من هذه الخصال الثلاثة ، فإذا عجزت عن هذه الخصال ، فإنك تصوم عن كل يمين ثلاثة أيام .
سئلت اللجنة الدائمة ما نصه :
كنت في السابق أحلف اليمين لعمل كذا وكذا ولا أنفذ ، وأريد أن أعمل كفارة لذلك ، فهل تكفي كفارة واحدة ؟ علما بأنني حلفت عدة مرات ولكنني لا أتذكر عددها ؟
فأجابت :
"اجتهد في تقدير عدد أيمانك التي حنثت فيها تقديرا تقريبيا ثم أخرج كفارات على عددها التقريبي إذا كانت على أمور مختلفة ، وما كان منها على شيء واحد مثل : والله لا أزور زيدا ، والله لا أزور زيدا ، فكفارة واحدة "
انتهى ، نقلا عن فتاوى إسلامية 3/481
وقال الشيخ ابن باز رحمه الله : ( وهكذا كل يمين على فعل واحد أو ترك شيء واحد، ولو تكررت ، ليس فيها إلا كفارة واحدة إذا كان لم يكفر عن الأولى منهما... أما إذا كرر الأيمان على أفعال متعددة أو ترك أفعال متعددة فإن عليه عن كل يمين كفارة ، كما لو قال : والله لا أكلم فلانا ، والله لا آكل طعامه ، والله لا أسافر إلى كذا ، أو قال : والله لأكلمن فلانا ، والله لأضربنه ، وأشباه ذلك .
والواجب في الإطعام لكل مسكين نصف صاع من قوت البلد وهو كيلو ونصف تقريبا .
وفي الكسوة ما يجزئه في الصلاة كالقميص ، أو إزار ورداء . وإن عشاهم أو غداهم كفى ذلك لعموم الآية الكريمة)
انتهى ، نقلا عن فتاوى إسلامية 3/480
والله أعلم .
الإسلام سؤال وجواب
هنا
*.*.*.*.*.*.*.*
He swore oaths adjuring his children not to do certain things and the oaths were broken, but he has not offered expiation
In the past I used to swear oaths adjuring my children not to do certain things, then I would retract with the intention of offering expiation for my oath. Time went by and I did not offer expiation even though I know that I have sworn many such oaths and retracted. But after I did Hajj, praise be to Allaah, I repented and I no longer swear oaths. Please advise me of the ruling on that.
Praise be to Allaah.
It is makrooh to swear oaths too often, because Allaah says (interpretation of the meaning):
“And (O Muhammad) obey you not everyone Hallaaf Maheen (the one who swears much and is a liar or is worthless)”
[al-Qalam 68:10]
This condemnation implies that doing this is makrooh, as Ibn Qudaamah (may Allaah have mercy on him) said in al-Mughni 13/439.
If you swore oaths upon your children or others with the intention that they should do something or not do something, and they went against your wishes, then you have to offer expiation for every vow that was broken, because Allaah says (interpretation of the meaning):
“Allaah will not punish you for what is unintentional in your oaths, but He will punish you for your deliberate oaths; for its expiation (a deliberate oath) feed ten Masaakeen (poor persons), on a scale of the average of that with which you feed your own families, or clothe them or manumit a slave. But whosoever cannot afford (that), then he should fast for three days. That is the expiation for the oaths when you have sworn. And protect your oaths (i.e. do not swear much). Thus Allaah makes clear to you His Ayaat (proofs, evidences, verses, lessons, signs, revelations, etc.) that you may be grateful”
[al-Maa'idah 5:89]
If the oath was sworn repeatedly concerning a single matter, then you have to offer one expiation; if the oaths had to do with a variety of matters, then you have to offer the same number of expiations as the things concerning which the oaths were sworn.
If you do not know for certain how many oaths were sworn, then try to figure out the number, and offer expiation until you think that you have most likely done what is required of you.
The expiation for breaking an oath (kafaarat yameen) is mentioned in the verse quoted above: feeding ten poor persons with the average food that you give your own family, or clothing them, or freeing a slave. You can choose any of these three options. If you are unable to do any of these three things, then you should fast three days for each oath in question.
The Standing Committee was asked the following question:
In the past I used to swear oaths stating that I would do such and such, then I did not do it. I want to offer expiation for that. Is it sufficient to offer one expiation? Please note that I swore such oaths several times but I do not remember how many they were.
They replied:
Try to figure out the number of oaths that you have broken, then offer expiation based on that approximate number, if the oaths had to do with different matters. If they all had to do with the same matter, such as saying, By Allaah I will not visit Zayd, by Allaah I will not visit Zayd,” then offer one expiation.
From Fataawa Islamiyyah, 3/481.
Shaykh Ibn Baaz said: This applies to every vow to do one thing, or not to do one thing; even if it was repeated, only one expiation is due, provided that he did not offer expiation the first time and then repeat the mistake. But if he swore several vows to do different things or not to do different things, then he must offer expiation for each vow. For example, if he said: “By Allaah I will not speak to So and so; by Allaah I will not eat his food; by Allaah I will not travel to such and such a place,” or he said, “By Allaah I will certainly speak to So and so; by Allaah I will certainly hit him,” and so on.
What is required when feeding the poor in this case is to give each poor person half a saa’ of the local staple food, which is approximately one and a half kilograms.
With regard to clothing, it means giving him what is needed for prayer, such as a shirt, or an izaar (lower garment, waist wrapper) and rida’ (upper garment, cloak). If he offers them dinner or lunch, that is good enough, because of the general meaning of the verse.
From Fataawa Islamiyyah, 3/480
And Allaah knows best.
Islam Q&A